SEO | OPTIMERING

Lig i toppen af søgeresultaterne med SEO

Hvis du ikke findes på Google, eksisterer du ikke… så kort kan det siges. SEO kaldes også søgemaskineoptimering omhandler at optimere din hjemmeside og dens indhold, så Google finder den!

NP Design kan hjælpe dig til at blive fundet på Google. Her kommer SEO ind i regnestykket. Ved brug af avancerede teknikker og indholdsforbedringer hjælper vi dig, så din hjemmeside bliver en fryd for Google’s søgealgoritme.

NP Design får din hjemmeside i front på Google!

Fordele ved en SEO optimering?

En topplacering på Google kan gøres på to måder; enten som betalt og ofte omkostningstung annoncering, eller en SEO optimeret hjemmeside, der skaber organisk trafik. Google belønner hjemmesider, som er optimalt tilrettelagt i forhold til Google’s søgealgoritme samt indeholder relevant og brugbart indhold. Dermed kan du komme på Google lande på side ét, uden at bruge en krone på markedsføring.

Den overordnede fordel er, at du får flere besøgende og dermed potentielle kunder eller interessanter til din hjemmeside.

Mockup fotos af npdesign.dk forside
Mockup foto af denne hjemmeside vist på en iMac

Grund principperne bag en SEO optimering

✓  Linkbuilding
✓  Ankertekst
✓  Søgeordstæthed
✓  ALT tekst
✓  SEO venlige URLs
✓  On-page SEO
✓  Titel tags
✓ Meta beskrivelse

Linkbuilding

Linkbuilding er næsten altid den mest udfordrende del af SEO, men er samtidig den mest kritiske for at implementere en succesfuld SEO strategi. Backlinks er links fra andre hjemmesider til din hjemmeside. Antallet af backlinks, relevansen af de forskellige links og de søgeord, der bruges i backlinks (ankertekst) påvirker din sides placering i søgeresultaterne.

Naturlige links er links, der er givet af websteder, der vælger at linke til dit indhold. Omvendt refererer opsøgende linkbuilding til links, der er oprettet ved at sende mails til eksempelvis bloggere for backlinks, indsende websteder til mapper eller betale for opslag af enhver art.

Mockup fotos af npdesign.dk forside
Mockup foto af denne hjemmeside vist på en iMac

Ankertekst

Ankertekst er klikbar tekst i et hyperlink. Din ankertekst skal være relevant for den side, du linker til, da ordene i ankerteksten er med til at bestemme den placering, din side vil modtage. For eksempel, klik her, læs nu osv., er alle dårlige eksempler på ankertekst. Hvis du skriver om SEO-principper, skal du linke til søgeord relateret til det pågældende udtryk.

Søgeordstæthed

Søgeordstæthed er procentdelen af de gange, et søgeord eller en sætning vises på en webside sammenlignet med det samlede antal ord på siden. I forbindelse med søgemaskineoptimering kan søgeordstæthed bruges til at bestemme, om en webside er relevant for et bestemt søgeord eller søgeordssætning.
Mockup fotos af npdesign.dk forside
Mockup foto af denne hjemmeside vist på en iMac

ALT tekst

Alt-tagget er nok den vigtigste billedoptimeringsfaktor. Alt står for alternativ, og teksten i alt-tagget vises i stedet for billedet, hvis billedet ikke kan vises eller tager for lang tid at indlæse. Man kan forestille sig, at billedet skal kunne forstås af synshæmmede besøgende.

SEO optimerede URLs

En veludformet URL giver søgemaskinerne en letforståelig indikation af, hjemmesidens indhold. Selvom brug af en URL, der indeholder søgeord, kan forbedre dit websteds søgesynlighed, har URL’er i sig selv generelt ikke nogen større indflydelse på en sides evne til at rangere. En stor fejltagelse, som mange websteder begår ved at oprette ellers værdiløse URL’er, blot for at inkludere søgeord i dem.
Mockup fotos af npdesign.dk forside
Mockup foto af denne hjemmeside vist på en iMac

On-Page SEO

On-page SEO er i og for sig at optimere websiderne med henblik på at rangere højere og opnå mere relevant (organisk) trafik i søgemaskinerne. On-page refererer til både indholdet og HTML-kildekoden på en side, der kan optimeres, i modsætning til off-page SEO, der refererer til links og andre eksterne faktorer.

Søgeordsbrug og -målretning er stadig en del af søgemaskinernes rangeringsalgoritmer, og man kan anvende nogle effektive teknikker til søgeordsbrug for at hjælpe med at skabe sider, der er godt optimeret til søgning.

Titel tags

Titelelementet på en side er beregnet til at være en præcis, kortfattet beskrivelse af en sides indhold. Det er afgørende for både brugeroplevelse og søgemaskineoptimering. Placer altid vigtige søgeord tæt foran, og sørg for, at dine titeltags er beskrivende og læsbare.
Mockup fotos af npdesign.dk forside
Mockup foto af denne hjemmeside vist på en iMac

Meta beskrivelse

Meta beskrivelse-tagget er en kort beskrivelse af en sides indhold. Søgemaskiner bruger ikke søgeordene eller sætningerne i dette tag til placeringer, men metabeskrivelser er den primære kilde til det tekststykke, der vises under en liste i resultaterne.